Ponnyklubben

Direktlänk till inlägg 27 februari 2011

Fjordhästen

Av Uppsala Ponnyklubb Ungdomssektionen - 27 februari 2011 16:40

Jag skulle ju ha uppdaterat en ny hästras i fredags men eftersom min hjärna gått på sportlov så får det bli en hästras idag istället, hoppas det är lugnt!

Fick två önskemål om hästraser och det var Fjordhästen, som jag tänkte skriva om idag, och Hannoveranaren.


     

Fjordhästen kommer ursprungligen från västra Norge. Där har man avlat på hästar sedan vikingatiden, och troligtvis är dagens fjordhästar ättlingar till dessa hästar.

Fjordhästen anses vara en av de äldsta och renaste hästraserna i världen. Fjordhästen är den ras som har flest likheter med Tarpanen och Przewalskihästen, som är den enda nu levande äkta vilda hästrasen. Den mest slående likheten mellan fjordhästen och dessa vildhästar är den sk. viltfärgen - black, som alla fjordhästar har.


  

  

Genom de karga och krävande förhållandena i den norska fjällterrängen har fjordhästen fått en mycket stark konstitution och ett otroligt bra terrängsinne. I Svenska fjordhästföreningens avelsmål för fjordhästar räknar man följande som fjordhästens bästa egenskaper: "...ett utpräglat gott lynne, energi, samarbetsvilja, härdighet, lättföddhet, god fruktsamhet, god hållbarhet och en sund konstitution..." Att fjordhästen har kvar mycket av sitt ursprungliga utseende och karaktär kan bero på att den pga de otillgängliga förhållandena till stor del har skyddats från korsning med andra raser. Än idag arbetar man för att bevara den ursprungliga fjordhästtypen.

Fjordhästen är vanligtvis mellan 135-150 cm i mankhöjd, men det finns inget minimi- eller maximimått. Den är rörlig och smidig trots att den är ganska kraftigt byggd och har ett lugnt temperament trots att den är pigg och frammåt. Man pratar ofta om fjordhästens uttrycksfulla ögon och den stolta knycken på nacken. Enligt tradition ska fjordhästen ha stubbman som klipps i en båge.


Fjordhäst SM 2011

Svenska mästerskapen för fjordhästar 2011 hålls den 8-10 juli på Karlslunds ridanläggning i Örebro. Arrangörer är Västmanlands fjordhästförening och Örebro läns fjordhästförening.


  

Varje sommar arrangeras Fjordhäst-SM. De olika lokalföreningarn turas om att ta på sig detta arrangemang, vilket innebär att det är på olika platser i Sverige varje år. Man tävlar i dressyr, hoppning, brukskörning, precisionskörning och allround. Reglerna för dessa tävlingar är i huvudsak fastställda av SFF. De flesta lokalföreningar arrangerar dessutom uttagningstävlingar till SM. Det finns även möjlighet att kvala på andra meriter (kvalregler medföljer SM-propositionerna varje år).

På SM utses en segrare i var och en av de fyra grenarna, vilka erhåller de åtråvärda vandringspriserna. Det finns även några hästar som tävlar i allroundklassen. Det innebär att man ställer upp i alla fyra grenar, och resultaten räknas sedan ihop så att en totalsegrare koras (poängberäkning mm se regler nedan). Titeln allroundsegrare är mycket prestigefylld, eftersom det representerar själva grundtanken med fjordhästen som en allsidig allroundhäst. I allroundklassen behöver hästen inte ha samma kusk och ryttare i de olika grenarna, men många tävlar ändå sin häst själv i samtliga grenar. Andra arbetar i effektiva team, där t.ex en person tar hand om körgrenarna och en annan ridgrenarna.

SM-tävlingarna varar i tre dagar och brukar locka minst 50 fjordhästekipage och mycket anhängare och publik. Det är fantastiskt att se så många fina och duktiga fjordhästekipage på en gång, och för många fjordhästälskare är detta höjdpunkten på året!


(Bild och Text från www.fjordhastforeningen.se)

 

//Micaela J PS: Jag tar fortfarande emot förslag på hästraser!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar


Hejsan igen! Nu börjar våren komma och det är så himla skönt. Att rida ut i solens sken och grönt gräs är det härligaste man kan göra! Idag red jag Kildinan (Killen) och han var suverän (som vanligt)! Vi jobbade med lösgörande arbete, bland anna...

Hej alla bloggläsare!   Idag hade vi i USmöte precis som vi har varje månad. Därmed blev jag påmind om att det var min tur att blogga idag. Eftersom att jag aldrig bloggat här så ska jag presentera mig själv. Jag heter Mikaela, är 16 år och har e...

Tjenare allihopa! Idag är det lördag och sportlovet är nästan slut, tyvärr. Mitt sportlov har för det mesta tillbringats i stallet, jag ha varit i stallet alla dagar denna vecka och ridit då också. Idag red jag också på hästen Viking. Det gick b...

Hejsan allihopa! Idag hade vi FRIK träff på UPK, vi gick igenom olika hindertyper och hur man bygger hinder. Det var väldigt roligt och jag lärde mig att det inte är det lättaste att stega till hinder och räkna ut avstånd.... Men iallafall var det ro...

Hej allihopa! Hoppas ni hittills haft ett bra sportlov! Jag är nu på väg till bussen för att rida men ville bara kika in :) Hoppas vi ses i stallet under resten av lovet! :) // Johanna Ö ...

Ovido - Quiz & Flashcards