Ponnyklubben

Alla inlägg under oktober 2011

Visste du att...


Calippo är en isglass?

D'Artagnan är en person i De tre musketörerna av Alexandre Dumas. D'Artagnan har också funnits i verkligheten. Hans fullständiga namn var Charles de Batz-Castelmore, greve d'Artagnan och han var troligen född 1623?

Dutch är namnet på en spansk peppar som antingen är grön (lite kärv, omogen smak) eller röd (fylligare styrka och aningen söt)?

Aigle betyder "örn" på franska och är även märket på bland annat gummistövlar?

Muskot är en krydda?

Zohar är hibreiska och betyder "strålglans" och är en viktig judisk text?

Barichello är smeknamnet på en racingförare?

Porthos är en av hjältarna i De tre musketörerna av Alexandre Dumas d.ä Porthos beskrivs som fåfäng, skrytsam och mycket begiven på mat och vin?

Aramis är precis som Porthos och D´Artagnan med i De tre musketörerna?

Bard var från början en sångare eller dikare vid de medeltida hoven och användes också som budbärare?

Av Uppsala Ponnyklubb Ungdomssektionen - 24 oktober 2011 21:07

Tjenixen! 

Idag har jag och mamma åkt med min ponny Nisse till veterinären på Mälarkliniken. Vi har haft Nisse nu i ett år så vi tänkte åka iväg och kolla igenom honom så att han är helt frisk ;) Vi hade bokat en hälsokontroll och en tid hos hästtandläkaren, för det var även dax att kolla Nisses tänder igen. Man ska kolla en hästs tänder minst en gång om året, ibland två gånger och ibland behövs det inte äns raspas någonting. Det beror på hästen och hästens tänder. Men man ska alltid åka och kolla minst en gång om året, annars kan hästen få hakar i tänderna som gör ont när hästen tuggar. Nisse har en trasig tand så vi måste åka och kolla hans tänder lite oftare.


Men idag var tyvär min hästtandläkare sjuk så vi fick boka om tiden till om några veckor. Men mamma och jag tyckte ändå att det var en bra idé att åka med Nisse och göra hälsokontrollen. Allt gick bra, veterinären kände och klämde överallt på Nisse. Sedan fick jag visa honom i skritt och trav medans veterinären kollade. Jag longerade även för att kunna visa galoppen. Veterinären tyckte Nisse var fint musklad men lite svag i vänster bak. Hon föreslog att jag skulle klättra med honom för att bygga upp musklerna. Jag skulle även tömköra och massera. 


När vi kom till stallet, hade min kompis tagit ut en hästmassör som skulle massera hennes ponny. Av en slump frågade vi massören om hon hade tid att massera Nisse också. Det hade hon!   Den här massören masserade på ett speciellt sätt med ultraljud. Hon stod med en liten låda på magen med en massa rattar, och tryckte ut lite kräm på en rund grej som hon sedan tryckte mjukt på olika punkter på Nisse. Nisse tyckte det var jätteskönt så han stog och sov haha! Hela behandlingen tog ca en halv timme, och massören rekommenderade att jag skulle rida lite lugnt några dagar efter massagen. Massören kollade även på min dressyrsadel och hon tyckte inte att den passa riktigt... Typiskt, nu blir jag tvungen att åka och kolla på sadel också... Jaja, vad gör man inte för sin favorit häst?  


Det är bra att alltid åka och kolla en extra gång ifall det skulle vara nåt! 


Blev ett väldigt långt inlägg, men nu ska jag tacka för mig! 

Ha det bra,

Tova G 

Av Uppsala Ponnyklubb Ungdomssektionen - 24 oktober 2011 11:51


- "I ride, therfore I am" "Jag rider, därför är jag"

- "Riding turns ´I wish´ into ¨I can´" "Ridning vänder ´jag önskar´till ´jag kan´"

- "Equestrian art is the perfect understanding and harmony between horse and rider" "Ridsportens konst är den perfekta förståelsen och harmonin mellan häst och ryttare"

- "To understand the soul of a horse is the closest we can come to knowing perfection"  "Att förstå en hästs själ är det närmsta vi kan komma att förstå perfektion"


Av Uppsala Ponnyklubb Ungdomssektionen - 23 oktober 2011 23:26

Idag kom jag och Johanna hem från ännu en helg i Tierp på ungdomsledarkurs. Nu är det bara en helg kvar tills vi är fullfjädrade ungdomsledare! Denna helg var det väldigt god mat och alla va extremt trötta - vilket leder till att det meste är väldigt roligt.

På kvällen när vi tänkte gå och lägga oss kom de andra på att alla kan ju sova i samma rum. Men eftersom jag och Johanna kom fram till att vi skulle dö av syrebrist i ett litet rum med 15 personer i gick vi till ett annat rum och sov med några andra smarta människor som oxå insåg att man inte ville för evigt sova i Tierp.

Vi hade iallafall en rolig helg i Tierp men de ska bli skönt att få sova i min egen säng nu.

Vi har en fin allsång till barnprogrammet på tven

Har ni allihopa tänkt på att det bara är 1 vecka kvar till höstlovet? Jag längtar iallafall!! :D 


Vi ses i stallet!!

/Lisa

Idag var det Blåbär och Lingon hoppning på ridskolan, till skivan "disco 80-tal" red många fina ekipage på allt från halvblod till minishettisar. alla hästar tyckte det var roligt att få tävla lite, även dom hästar som brukar vara lite lata på lektioner blev pigga. Här är lite bilder! 


 


                     


Av Uppsala Ponnyklubb Ungdomssektionen - 18 oktober 2011 18:57

I söndags hade vi vår första klubbtävling för terminen, nämligen Skogsbärsdressyr! 

Tävlingen flöt på bra som vanligt och alla red mycket fina program och alla som deltog fick även pris! Nu på söndag är det blåbär och lingon hoppning :)

Vi har även satt upp lappar i stallet om Klubbdressyren som är den 6/11, så passa på att anmäla er nästa gång ni är i stallet!


/ Rebecca 

Av Uppsala Ponnyklubb Ungdomssektionen - 11 oktober 2011 22:20

Hej allihopa!
Hoppas ni har det bra där ute i höstrusket! Tänkte passa på att tipsa om att nu på söndag så sänder SVT Play live från världscups hoppningen i Oslo. Klockan 15.25 startar det! Här hittar ni sändningen: http://svtplay.se/t/103675/hastsport


 
Ha det bra! :)

/ Linda

GLOBEN HORSE SHOW


Lördagen den 26/11 är det dags för resan till Globen. Det är samling klockan 13.30UPKs parkering. Bussen avgår 13.45 från parkeringen. Kommer man försent kommer bussen inte ha möjlighet att vänta så var där i tid!

Vi kommer sedan komma åter till Uppsala Centralstation ca klockan 00.30 Observera att det alltid är svåra bilköer utanför Globen så ha förståelse för om vi blir försenade. Notera även att om ni tar bilen till UPKs parkering så kommer ni inte komma åt den förrän på söndag morgon! Här nedan följer info för hur betalningen till Globen sker.

 

GLOBEN BETALNING


Nu är det dags för betalningen utav Globen Horse Show. Det finns fyra olika tillfällen att komma och betala på. Samtliga betalningstillfällen sker i sekretariatet på UPKs anlägging. Tillfällena är:

Lördagen den 15/10 13.00-13.15
Måndagen den 17/10 18.45-19.00 
Torsdagen den 20/10 19.00-19.15
Tisdagen den 25/10 17.45-18.00


Man måste komma och betala någon utav dessa datum annars tillkommer en straffavgift på 50 kronor per person. Ha gärna med er jämna pengar när ni betalar!


Har ni frågor eller funderingar? Maila upkus@live.se

Ovido - Quiz & Flashcards