Ponnyklubben

Alla inlägg under februari 2011

Av Uppsala Ponnyklubb Ungdomssektionen - 28 februari 2011 21:47

             


                   


                     


Tovas och min resa började med att gå upp mycket tidigt på fredags morgonen för att hinna med tåget från stationen som gick till huvudstaden. Väl framme i Stockholm tog vi en fika och jag spillde inte kaffe på Tova som jag lyckades göra förra sportlovet. Så Tova slapp lukta kaffe hela resan och det var ju skönt!

Sen vara det bara att kliva ombord på Göteborgs tåget och då hade vi ca 4 timmars lång resa framför oss. Det är låång tid så det blev lite smått tråkigt men Tova och jag underhöll oss själv så gott som vi kunde, byggde torn t.ex och åt godis. Mycket godis!   

Framme i Göteborg var vi två trötta men taggade tjejer som anlände till hotellet där vi skulle sova. Men innan vi skulle få slänga oss på sängarna skulle till skandinavium och kolla in de fina hästarna och all shopping i anexet. Och där kan man verkligen tappa bort sig, bara trailerförsäljningsdelen är lika stor som hela Globens anex! Och sen är det ju alla hästprylar så jag och Tova höll ihop!! I alla fall inhandlades mycket smått och gott men jag tror att Tova toppade priset för att handla mest! Jag var inte ens nära. Hon hade ju lilla Nisse att tänka på! Jag blev själv väldigtväldigt nöjd med ryktväska jag på ett underligt sätt fika tag på. Den hade jag spanat på länge!! 

Men det var ju inte bara shoppingen vi var där för utan också tävlingarna. Vi satt på fjärde rad och det var helt okej..eller ja, det var grymt!    Det var super kul att kolla men då och då blev det lite små tråkigt och Tova, Birgitta, Mita fick göra frisyrer i mitt hår och det blev mycket fina resultat! Vi kollade även in de olika rolig namnen på tävlingsryttarna, mycket härliga och roliga namn!

jag får heller inte glömma och berätta att vi träffade Tobbe Larsson från Ponnyakuten. Han var mycket snäll måste jag säga. Men nu kommer det stora utanför anexet träffade vi STARWARS!!!!! Det var något i hästväg de! Blev nästan lite skackis benen där ett tag. Även honom fick vi ett fint kort!   


Trötta och nöjd åkte vi på söndagen hem med tåget. Men även om det är skönt vara hemma så saknar jag ändå lite hotellfrukosten!

Kramar Vanja                        

                                                  
   

Av Uppsala Ponnyklubb Ungdomssektionen - 27 februari 2011 16:40

Jag skulle ju ha uppdaterat en ny hästras i fredags men eftersom min hjärna gått på sportlov så får det bli en hästras idag istället, hoppas det är lugnt!

Fick två önskemål om hästraser och det var Fjordhästen, som jag tänkte skriva om idag, och Hannoveranaren.


     

Fjordhästen kommer ursprungligen från västra Norge. Där har man avlat på hästar sedan vikingatiden, och troligtvis är dagens fjordhästar ättlingar till dessa hästar.

Fjordhästen anses vara en av de äldsta och renaste hästraserna i världen. Fjordhästen är den ras som har flest likheter med Tarpanen och Przewalskihästen, som är den enda nu levande äkta vilda hästrasen. Den mest slående likheten mellan fjordhästen och dessa vildhästar är den sk. viltfärgen - black, som alla fjordhästar har.


  

  

Genom de karga och krävande förhållandena i den norska fjällterrängen har fjordhästen fått en mycket stark konstitution och ett otroligt bra terrängsinne. I Svenska fjordhästföreningens avelsmål för fjordhästar räknar man följande som fjordhästens bästa egenskaper: "...ett utpräglat gott lynne, energi, samarbetsvilja, härdighet, lättföddhet, god fruktsamhet, god hållbarhet och en sund konstitution..." Att fjordhästen har kvar mycket av sitt ursprungliga utseende och karaktär kan bero på att den pga de otillgängliga förhållandena till stor del har skyddats från korsning med andra raser. Än idag arbetar man för att bevara den ursprungliga fjordhästtypen.

Fjordhästen är vanligtvis mellan 135-150 cm i mankhöjd, men det finns inget minimi- eller maximimått. Den är rörlig och smidig trots att den är ganska kraftigt byggd och har ett lugnt temperament trots att den är pigg och frammåt. Man pratar ofta om fjordhästens uttrycksfulla ögon och den stolta knycken på nacken. Enligt tradition ska fjordhästen ha stubbman som klipps i en båge.


Fjordhäst SM 2011

Svenska mästerskapen för fjordhästar 2011 hålls den 8-10 juli på Karlslunds ridanläggning i Örebro. Arrangörer är Västmanlands fjordhästförening och Örebro läns fjordhästförening.


  

Varje sommar arrangeras Fjordhäst-SM. De olika lokalföreningarn turas om att ta på sig detta arrangemang, vilket innebär att det är på olika platser i Sverige varje år. Man tävlar i dressyr, hoppning, brukskörning, precisionskörning och allround. Reglerna för dessa tävlingar är i huvudsak fastställda av SFF. De flesta lokalföreningar arrangerar dessutom uttagningstävlingar till SM. Det finns även möjlighet att kvala på andra meriter (kvalregler medföljer SM-propositionerna varje år).

På SM utses en segrare i var och en av de fyra grenarna, vilka erhåller de åtråvärda vandringspriserna. Det finns även några hästar som tävlar i allroundklassen. Det innebär att man ställer upp i alla fyra grenar, och resultaten räknas sedan ihop så att en totalsegrare koras (poängberäkning mm se regler nedan). Titeln allroundsegrare är mycket prestigefylld, eftersom det representerar själva grundtanken med fjordhästen som en allsidig allroundhäst. I allroundklassen behöver hästen inte ha samma kusk och ryttare i de olika grenarna, men många tävlar ändå sin häst själv i samtliga grenar. Andra arbetar i effektiva team, där t.ex en person tar hand om körgrenarna och en annan ridgrenarna.

SM-tävlingarna varar i tre dagar och brukar locka minst 50 fjordhästekipage och mycket anhängare och publik. Det är fantastiskt att se så många fina och duktiga fjordhästekipage på en gång, och för många fjordhästälskare är detta höjdpunkten på året!


(Bild och Text från www.fjordhastforeningen.se)

 

//Micaela J PS: Jag tar fortfarande emot förslag på hästraser!!

Av Uppsala Ponnyklubb Ungdomssektionen - 26 februari 2011 12:30

Hej bloggläsare!


Just nu så är det väldigt kallt ute och man vill bara vara hemma i värmen så att man inte blir som den här stackars dinosarien..


Men här kommer några roliga djur som kan tina upp kylan  



Ha en bra dag! / Julia   

Av Uppsala Ponnyklubb Ungdomssektionen - 24 februari 2011 11:15

Hejhej!

Tova Stenvi heter jag och är ny i US för i år. Jag är 13år och började rida på UPK när jag var 8, sen blev jag skötare på Peperoni när jag var 10. Nu är jag skötare på Ross som också är min favorithäst!

Jag rider i träningsgrupp 3 dagar i veckan för Gabbi,Ulrika och Sara Hu. Jag har tävlat endel klubbhoppningar på Nemo och även några lokala tävlingar på han.

Jag tror det kommer bli ett mycket spännande och roligt år att sitta med i US.


/Tova  

  

Av Uppsala Ponnyklubb Ungdomssektionen - 23 februari 2011 18:51

Hejsvejs!

Idag har många i personalen varit på konferens. De åkte ekerölinjen och pratade bla om alla roliga aktiviteter som kommer att hända i sommar. Eftersom dom var borta jobbade jag i stallet istället.

Då är det bara att stiga upp innan solen och vara i stallet 6.30 Men lite mysigt är det ju att släppa ut hästarna och se dom leka runt lite i hagen :)

Efter att jag jobbat klart promenerade jag till Åby och red ut en sväng på Cotten, vad är bättre än en mysig tur i det fina vädret?? :D


 //Lisa

Av Uppsala Ponnyklubb Ungdomssektionen - 22 februari 2011 21:42

På torsdag drar Göteborg Horse Show igång och håller på till söndagen! Göteborg Horse Show är en utav världens största inomhustävlingar för ridsport och elitryttare från hela världen kommer för att tävla i hoppning och dressyr. Förutom stora tävlingar finns det också en gigantisk mässa med ridsportsprodukter. För er som har varit på Globen Horse Show och tycker att den mässan är stor så är den ingenting i jämförelse med Göteborg.
Från US sida har vi skickat ner två representanter till Göteborg nämligen Tova G och Vanja, så vi får hoppas att dom håller oss uppdaterade med allt roligt som händer där nere och kommer hem med riktigt fina shoppingfynd!

Har man inte möjlighet att åka ner till Göteborg så sänder SVT riktigt mycket från Göteborg:
Lördag 26 feb 12:45 - 13:30 på SVT Play
playexklusiv LIVE-sändning.
Lördag 26 feb 17:00 - 19:15 på SVT Play
playexklusiv LIVE-sändning.
Lördag 26 feb 20:00 - 23:00 på SVT Play
playexklusiv LIVE-sändning.
Lördag 26 feb 21:15 - 23:15 på SVT24
Under kvällen visas det bästa från världscuptävlingen i Göteborg, både hoppning och dressyr.
Söndag 27 feb 17:00 - 17:55 på SVT1 & SVT HD
SVT visar det bästa från världscupstävlingen i Göteborg, både hoppning och dressyr.



/ Linda

Av Uppsala Ponnyklubb Ungdomssektionen - 20 februari 2011 14:26

Hejsan allihopa!

hoppas ni mår bra :)

Nu väntar ju ett sportlov med massor av skoj så se till att åka ut till stallet och  mysa ordentligt med hästarna! :D

Glöm inte att rösta i omröstningen om vem som igentligen har störst fötter i US! :D

Ha det så bra allihopa! / Elvira, Us


Hur många hästar har igentligen Malin Bayard?

 Ni får svaret om ni tittar på klippet nedanför :D


Av Uppsala Ponnyklubb Ungdomssektionen - 16 februari 2011 21:53

Hej hej! 


Tänkte att jag också kunde presentera mig lite snabbt jag med ;) 


Jag heter Tova Gustafsson och är 13 år och jag har ridit på UPK sen jag var 7 år. Så fort jag var gammal nog blev jag skötare på favorit hästen Saffran och började va i stallet hela min lediga tid. Våren 2008 började jag tävla Peperoni i dressyr, som han tyckte va jätte kul och charma alla på tävlingsplatsen! :) Vi fick många framgångar men till slut började till och med jag inse att jag blivit lite för lång för lille Peppe... :( Därmed tog vår tävlingskarriär slut men han kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. 

Peperoni och jag på DM


  


Hösten 2010 började mamma och jag leta häst mest på skoj, men bara efter nån vecka stog vi som hästägare och en liten D-ponny flyttade in :D han heter Duke of Earl men kallas för Nisse. Nisse och jag har börjat tävla lite smått i klubb tävlingarna och i vår ska vi va med i både dressyr och hopplaget i div. 3 :D 

Nisse i hagen

  


Puss och kram skumbanan! 

/ Tova

Ovido - Quiz & Flashcards