Ponnyklubben

Alla inlägg under mars 2011

Tjena på er alla!


Hopas ni har det bra :)

Vill bara påminna om den otroliga disny kvällen nu på lördag det kommer bli grymt kul!:P

Tror mig att det kommer vi att ha!

Se upp för att inte bli tagen för då kommer man få springa eller så ramlar man!


/ Frida :P 

hej hopp! 


Idag har det varit fint väder och våren är äntligen på gång! Nu kan man börja rida lite smått i skogen och hästarna blir lite extra pigga. Dessutom slipper man den tjocka jackan och kan borsta hästarna ute i solen. Riktigt härligt! Och om man räknar efter så är det bara 10 veckor till sommarlovet då man kan vara i stallet hela dagarna! Hoppas det blir en sån här skön sommar med 25° och inte ett moln på himmeln.

   

en bild från förra sommaren då jag hämtade Tiffy och Saffran i hagen :) 


Puss och kram skumbanan / Tova G 

Det är nu avgjort vilka ryttare som har kvalat in till Världscup Finalen i Leipzig i Tyskland den 1 maj. Sverige kommer ha två representanter i finalen Rolf-Göran Bengtsson och Malin Baryard Johnsson. Den slutgiltiga ställningen hittar ni här: http://results.scgvisual.com/2010-2011/worldcup/jumping/westerneurope/jumping.htm



/ Linda

Hallå alla glada!

Visst trodde vi alla att våren var påväg men när jag var rastvakt på min praktikplats idag så föll snön från himmlen. Men som tur är så verkar den inte stanna kvar så speciellt länge men att stå ute i tygskor med trasig sula är faktiskt inte så speciellt skönt!


Nu i helgen var det den sista klubbtävlingen för den här terminen och vi avslutade med en skogsbärsdressyr. Han själv inte titta någonting på ekipagen eftersom jag jobbade i stallet men ni som kom in med hästarna efter ritterna såg väldigt nöjda ut och jag tror att både ni och hästarna jobbade på bra!


Det är mycket som ska förberedas inför en tävling, även om det bara är på klubbtävlingsnivå.

Några veckor innan tävlingsdagen ska anmälningslapparna och funktionärslistorna sättas upp. På funktionärslistorna får vem som helst skriva upp sig (förutom de poster där någon från US måste vara). Du får gärna vara med och hjälpa till även om du inte ska tävla den dagen.


Steget efter det är utdelning av hästar. Detta görs av Gabbi eller någon annan instruktör som sedan förs över på ett papper som någon i US får hämta upp. Med hjälp utav dessa görs startlistorna i antingen i Equipe eller Word.

 

Startlistorna skickas sedan till Ulrika så att hon kan lägga upp dom på hemsidan.


På tävlingsdagen så samlas gruppen som ska ha just den tävlingen innan sekretariatet öppnar så att man kan gå igenom vem som ska vara tävlingsansvarig, vem som ska hålla i morgonsamlingen och vilka som sitter och tar emot anmälningarna.

Sen går vi igenom vilken bana som ska byggas om det är hoppning och vem som håller i själva banbyggandet tillsammans med de som är med och tävlar.


Innan tävlingsdagen är också alla priser framtagna och indelade i klasser (klubbhopp och dressyr). Dessa är även beställda i god tid så att vi har ett lager att ta av.


Efter tävlingsdagen ska allting plockas undan, alla startlistor skall tas ned och resultaten ska sammanställas och lämnas in till Ulrika.


Jag hoppas att ni har fått en liten inblick i vad vi i US gör innan/under/efter en klubbtävling. Det är mycket mer som försegår men det skulle nog bli en flersidig uppsats om jag skulle förklara allting ingående! :)

Jag vet att det är meningen att jag ska skriva om en ny hästras men jag har inte hunnit plocka på mig något matreal. Jag kan iallafall avslöjja att Shettlandsponny, Svensk Ridponny och Hannoveranare står på tur. Om det är någon som gärna vill läsa om någon annan hästras så är det bara att lämna en kommentar så fixar jag det!!


//Micaela J.

Hej!


Ledsen att ni inte har hört så mycket från mig, men jag har haft fullt upp helt enkelt! På sportlovet åkte jag iväg och tränade med Molle en vecka (var det tänkt...) men det slutade med att jag stannade där två veckor! Det gjorde också att jag var tvungen att ta igen lite saker som jag hamnat efter i skolan, därför har jag inte varit på det senaste mötet.


Molle och jag som tränar på Brolöten...   


Förra helgen var jag ju även på Gripens tävling på Zeger. En av mina tränare, Emelie, kom och hjälpte mig litegrann på framridningen. Det är superskönt att ha någon som kan ge små tips och sådant.

Den här tävlingen hade jag bestämt mig att inte bli för nervös, rida prydliga vägar, ha en bra sits, ja helt enkelt göra en bra ritt!


Molle och jag tävlar på Zeger, Lätt A:1, nära 66 % 


När jag kom in på banan stannade Molle och vägrade gå en meter till mot domaren. "Nepp, jag vägrar!" sa han bestämt. Men jag tog det lugnt och efter en ganska korts stund lirkande lyckades jag få honom att glömma bort den "suuuuperläskiga" domaren. Jag red runt lite på banan innan jag fick startsignal, och så visslade dem. Jag hade bestämt mig för att rida in från vänster sida. Jag kom rakt in och gjorde en bra halt. Då kan man alltid le lite extra mot domaren!! Det är det nog många som glömmer bort att göra, tänk på att det ska vara roligt att rida! :) Programmet flöt på bra, men dock kunde jag ha "kört på" Molle lite mer. T ex i mellantraverna. Men det var faktiskt första tävlingen för iår och jag kände att jag inte skulle jäkta på allt för mycket.


Nöjda efter ritten...  


Efter ritten kände jag mig otroligt nöjd och allt kändes så roligt! Men nu gällde det också att domaren hade samma känsla, och så var det. Det blev nära 66 % (rekord för Molle och mig) och en fin tredjeplacering!


Visar även en bild från träningen igår... 


Det är ett halvår sen Molle antingen hoppade över dressyrstaketet eller vi fick 49 %... Vad skönt att allting börjar lossna! Nästa tävling spänns bågen ännu mer, nämligen en regional Lätt A:1 och P1 blir det på Jälla! Jag ska försöka att ha precis lika bra känsla då!


 På en framridning i höstas... 


Sen på påsklovet åker Molle och jag iväg igen och tränar!


Kram

Lussan o Molle 

Just nu sitter jag och planerar sommaren :) Har ett papper där jag skriver upp allt som jag redan nu vet kommer att hända. Ja av de 9 sommarlovsveckorna som jag har är bara 2 helt lediga för att kunna hitta på något nytt. Inplanerat nu finns jobb, Falsterbo, träningsläger osv. Känner på mig att det kommer att bli en riktigt bra sommar, hoppas på att vädret är på bra humör oxå!


Nu är det 25 dagar kvar till påsklovet, det är inte illa heller!


Och bara 79 dagar kvar till sommarlovet:) 


Innan dess ska det hinnas med både massa skojjiga saker som disneykvällen nästa lördag, skötarläger lite längre fram, och massa annat skojj! Hoppas att ni hänger på allt roligt vi ordnar för er, det kanske kan få er på bättre humör när ni har massa läxor i skolan. 

Och kom ihåg 79 dagar till sommarlov det är ju nästan ingenting bara 1896 timmar, eller 113760 minuter om det känns bättre?


Vi ses i stallet (och då kommer det inte att vara lika många timmar kvar)


/Lisa

Nu har äntligen allsvenskorna dragit igång igen!

I söndags så reds första omgångarna av DIV 3 hästhoppning och DIV 3 ponnydressyr.

På söndag är de dags för första omgången av DIV 3 ponnyhoppningen i Tierp, åk gärna dit och heja fram våra duktiga ryttare!


 

/ Rebecca


Jag skrev förra veckan om att det skulle vara SM i storhästhoppning i helgen och jag tänkte nu berätta vilka som vann medaljerna!
Junior SM

GULD - Victoria Wallenstam - Copyright 4, Billdals Ridklubb

SILVER - Kristina Warg - Quidam de Ceasar, Hölö Ridklubb

BRONS - Tom Krog - Calista Ek, Helsingborgs Fältrittklubb

Unga Ryttare SM

GULD - Eleonor Bellander -Strangardens Mercedes Z, Dagstorpsortens Ridklubb

SILVER - Malin Lindqvist - Hekla Skovgaard, Nääs Ryttarförening

BRONS - Wilma Hellström - Chaparro 3, Varbergs Ridklubb

Senior SM

GULD - Viveca Lundbäck - Canthara, Ekenryttarna

SILVER - Douglas Lindelöw - Caliando, Flyinge

BRONS- Peder Fredricson - H&M Artic Aurora Borealis, Österlens Ridklubb
/ Linda

 

Ovido - Quiz & Flashcards