Ponnyklubben

Direktlänk till inlägg 29 april 2013

Göteborg Horse Show 2013

Håll i hatten för nu kommer det ett väldigt långt inlägg!!

I fredags var det dags igen och vi satte oss på tåget mot Göteborg och mot Göreborg Horse Show! Vanligtvis så brukar showen hållas i februari men i år skulle det anordnas Rolex World Cup Final i hoppning så det blev framflyttat till mars. Tävlingarna började på onsdagen och höll på under hela helgen till söndagen. Vi hade biljetter till fredag kväll, lördag förmiddag och söndag eftermiddag. Vi var alla väldigt glada och förväntansfulla på tåget ner!

Väl framme i Göteborg, slängde vi in våra saker på hotellrummet och efter en tur in på vår favoritpub för att käka hamburgare, så skyndade vi oss ner till Skandinavium för att gå in till Svenska Mässan. Där är det ett hundratal butiker och märken som under helgen säljer massvis med fina hästsaker! Sedan blev klockan 6 och tävlingarna skulle börja! Den första tävlingen var andra omgången i världscupen på 1.50 cm. Sedan var det dags för ett svenskt startfält i en Young Rider klass (du får rida som Young Rider när du är mellan 18 och 21 år gammal) på 1.40 cm. När allt var slut tog vi oss tillbaka till hotellet för att sova väldigt gott!

Lördagen började med en stilhoppning för C-ponnyer. Då delar två domare (svenska hoppryttaren Maria Gretzer och amerikanska Beezie Madden som själv tävlade under helgen) ut poäng till varje ekipage som hoppat felfritt och ryttaren med högst poäng vinner. Det är sällan man ser så fina ponnyer!

När hoppningen var slut var det dags för küren (dressyr där man rider till musik och ryttaren själv bestämmer programmet). Dressyrryttare som jag är, var jag taggad till tusen till att få sitta i tre timmar och kolla på dressyr i världsklass! Efter 17 superfina rundor stog vinnaren klar, Helen Langenhanenberg på hästen Damon Hill NRW på 88%. Svensken Tinne Wilhelmson på hästen Don Auriello lyckades rida ihop 82% och slutade på en fjärdeplats! Kul!

Eftersom att tävlingarna på söndagen skulle börja klockan 2 hade vi gott om tid att ta en till runda på Svenska Mässan, vilket slutade i att vi gick därifrån med mycket hästsaker men med lite mindre pengar i plånboken... ;) klockan 2 satt vi iallafall på våra platser och den första 1.50 hoppningen startade! När den var klar så var det en kort paus för att sedan att samma ryttare skulle hoppa ännu en 1.50 cm bana. Snacka om bra kondition för både hästarna och ryttarna... Efter att hela pubilken suttit på nålar i timmar stog vinnartiteln mellan schweiziske Steve Guerdat och amerikanska Beezie Madden. Detta betydde omhoppning! Steve var först ut och red för att vinna med snäva svängar mellan hindrena! Tyvärr så fick han två nerslag. När det då var Beezies tur så behövde hon bara ta det lugnt och fint och få en felfri runda för att vinna. Det levererades fläckfritt och hela publiken ställde sig upp och jublade efter mållinjen då det var klart att Beezie Madden och hästen Simon var vinnare i Rolex World Cup 2013! Grattis!

Helgen har varit fantastisk rolig och nästa år kommer vi tillbaka igen! Nu tror jag att jag ska gå och ta igen lite sömn...
Kram, Tova

p.s Jag ger en kaka till alla er som orkat läsa allt hahah!

BILDBOMB!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar


Hejsan igen! Nu börjar våren komma och det är så himla skönt. Att rida ut i solens sken och grönt gräs är det härligaste man kan göra! Idag red jag Kildinan (Killen) och han var suverän (som vanligt)! Vi jobbade med lösgörande arbete, bland anna...

Hej alla bloggläsare!   Idag hade vi i USmöte precis som vi har varje månad. Därmed blev jag påmind om att det var min tur att blogga idag. Eftersom att jag aldrig bloggat här så ska jag presentera mig själv. Jag heter Mikaela, är 16 år och har e...

Tjenare allihopa! Idag är det lördag och sportlovet är nästan slut, tyvärr. Mitt sportlov har för det mesta tillbringats i stallet, jag ha varit i stallet alla dagar denna vecka och ridit då också. Idag red jag också på hästen Viking. Det gick b...

Hejsan allihopa! Idag hade vi FRIK träff på UPK, vi gick igenom olika hindertyper och hur man bygger hinder. Det var väldigt roligt och jag lärde mig att det inte är det lättaste att stega till hinder och räkna ut avstånd.... Men iallafall var det ro...

Hej allihopa! Hoppas ni hittills haft ett bra sportlov! Jag är nu på väg till bussen för att rida men ville bara kika in :) Hoppas vi ses i stallet under resten av lovet! :) // Johanna Ö ...

Ovido - Quiz & Flashcards