Ponnyklubben

Alla inlägg under mars 2011

Jag hittade alldeles nyss en sida där det står om lite olika världsrekord som hästar har gjort. 


Tillexempel så är minsta hästen som funnits bara 35,5cm det var en amerikansk fallabella-hingst som hette Little Pumpkin.


År 1949 var det en häst som hoppade hela 2.47m Om ni vill slå det är det dags att börja träna nu, för då måste du hoppa 2,49m med din häst  


här kan ni läsa lite fler hästrekord :D http://www.agria.se/hast/artikel/varldsrekord-till-hast


Puss o kram skummbanan

/Lisa

Nu börjar äntligen vårkänslorna komma fram i stallet! Passa på att anmäla er till de sommarens roliga aktiviteter   

                            

 Ha en trevlig helg!

Julia  & Elvira








Här kan ni muntra upp er i det tråkiga vädret med lite roliga historier med

hästtema  !

 

-Mamma, mamma, min fjordhäst har varit vid sjön!
-Men det är ju flera mil dit. Varför tror du det?
-Grannen säger att han har en ål på ryggen!

 

-Tillåter ni att jag klapper er häst?
-Visst, jag har förbandslådan i sadelkammaren!

 

Två hästar står och snackar över spiltväggen.
-Min ryttare blev jättearg på mig igår, klagade den ene Jag förstår inte varför. Hon sa att hon ville flyga högt över nästa hinder och då tvärstannade jag och lät henne göra det!

 

Flickan som aldrigt ridit förut frågade ridläraren:
-Var på hästen sitter skritten?
-Va?!
-Jo, det stod i en instruktionsbok att man ska klappa hästen under skritten

 

En häst till en annan
-Vet du vad du absolut inte får lov att göra när du hänger fast med tänderna i en klippkant?
-Näääe
-Gnägga efter hjälp

Ser du hästen där? Före loppet drack han 20liter bensin. När startskottet gick for han iväg som en raket. Han ledde med 20 längder före de andra hästarna tills han bara var några meter från mål. Då han stannande. Varför då? Bensinen tog slut.

Det var en gång en gubbe som hade två hästar, men hade mycket svårt att se skillnad på dem.
En gång hade han klippt manen på den ena, men den växte ut igen. Men en dag så upptäckte han att den svarta hästen var några cm högre än den vita...

/Tova S   



På söndag avgörs SM i storhästhoppning för Juniorer, Unga ryttare och Seniorer på Helsingborgs Fältrittklubb. Utöver SM klasserna rids många andra tävlingar under helgen. Bland annat avgörs finalen för Mountain Horse Team Challenge som är en tävling där tre ryttare själva har kunnat bilda ett lag och tävlat i olika kvaltävlingar. De som gör upp i finalen är de 10 lag som samlat flest poäng under kvalomgångarna. Finalen avgörs på 145 cm höjd.


SM rids i två omgångar och en final och det är alltså tre olika åldersgrupper. Junior är man tills man fyller 18 år och deras final avgörs på 135 cm höjd.  Ung ryttare är man tills man fyller 21 år och dom tävlar på 140 cm höjd. Efter 21 års ålder räknas man som senior och det är man tills man slutar tävla! Seniorer tävlar på 150 cm!


SM är det stor samlingsplats för duktiga ryttare och mycket publik.

Det som är tråkigt är att Helsingborg ligger lite för långt bort för att bara åka ner och kolla, därför finns det en jättebra funktion som heter Equipe. Där kan man sitta och titta på onlineresultat under hela tävlingshelgen! Här kan du kolla på Online Resultat från SM: http://online.equipe.com/sv/competitions/1964 från och med torsdag!


Några utav dom som rider SM i helgen är:

Peder Fredricson - H&M Artcic Aurora Borealis och Lavinio 1211

Linda Heed - Chausette Polo, Colina och Touch

Douglas Lindelöw - Niveau 1136 och Caliando


Ha det bra! / Linda


Hej på er!


Idag var det tävling igen, nu Dm för lektionsekipage.

Det var 18 starter från upk om jag inte minns fel :) 

Resultaten kommer nog upp snart så att ni kan se!

Alla verkade haft det kul och många hästar tyckte att "eldhindret" var lite spännande   .

Nu vill vi ha vår och sommar så att vi kan vara ute och rida och inte behöva frysa   


 Ha det bra! / Sara




Hej på er alla!

 

Jag hete Frida och är 15 år. Det är mitt första år i US jag tror det kommer bli mycket skartt väldigt spänande. Jag börja rida när jag va frya år på ett stället som heter rasbokli.

Sen när jag var sex år har jag ridti på upk.

Har varit skötare på Nemo Nova Felix och nu är jag på Lola sen en än termin tillbaka.

Jag rider två gånger i veckan på tisdagr i trän för Sara och dressyr trän för Ulrika. Har även varit med på klubb hoppning och dressyren.  

Sen om det är några stav fel hit dit så har jag dyslexi så vet ni. Men ska försöka göra mitt bästa.

 

 

/ Frida  

Nu går det mot ljusare och varmare tider, äntligen! Idag kunde man få riktiga vårkännslor! det droppade vatten från taken, och solen sken :) mysigtmysigt! Jag passade på att ta en paus i mitt pluggande, öppnade altandörren och satt inne (där det var varmt) med solen i ansiktet och försökte se framför mig hur gräset var grönt och jag hade lätta sköna sommarkläder. Det var nästen så att jag kunde tro på det ett tag!

Något mer jag längtar efter som kommer med värme och mer ljus är när vi kan få rida ute på våra stora ridbanor. Men det kommer väl snart hoppas jag! 


Vem längtar lixom inte till sommaren? Ser ni mitt huvud ute i vattnet?


Plugga och rid fint nu så är det påsklov om 6 ½ vecka!


/Lisa

Angelica Augustsson gjorde två fantastiska prestationer under Göteborg tävlingarna, inte nog med att hon tog en andra plats i lördagens Grand Prix utan hon gick och vann världscupen!

Efter en felfri grundomgång och en grymt snabb omhoppningen där hon slog 11 andra ryttare, bl.a. snabbe Ludger Beerbaum, stod hon som vinnare av världscupen, som även var hennes debut!

Angelica är 23 år och har varit väldigt framgångsrik under sin ponnytid, junior- och young ridertid, där hon bl.a vunnit Carl Philips pris och har tagit ett flertal sm guldmedaljer!


Här kommer ett klipp från Angelicas snygga runda, både grundomgången och omhoppningen:


Och ett klipp från ärevarvet:


/ Rebecca

Ovido - Quiz & Flashcards