Ponnyklubben

Alla inlägg den 25 februari 2012

Av Uppsala Ponnyklubb Ungdomssektionen - 25 februari 2012 17:50

Hej på er allihopa!

Igår och idag så red jag ut på min medryttarponny Arnie. Det är bäst att passa på nu när det är sportlov och man kan rida ut när det är ljust ute, frisk luft mår både vi och hästarna bara bra av. När jag kommit in nästan in till skogsbrynet, såg jag ett rådjur! Rådjuret stod och betade i kanten av skogen i lite visset gräs, och blev knappt ens rädd för mig och Arnie när vi kom skrittandes. Inte förrän vi var riktigt nära skuttade det iväg in mot skogen, riktigt viga är de med sina långa ben! När jag kom tillbaka cirka 40 min senare stod rådjuret på samma ställe, och den här gången blev hon/han inte ens rädd för mig. Istället stod rådjuret lite spänt kvar, även fast jag red förbi typ fem meter bort. Otroligt hur vilda djur kan vara så tama trots allt! Förutom rådjuret såg jag även två harar, de var inte riktigt lika tama och sprang snabbt iväg då jag närmade mig. Det är riktigt roligt att rida ut, men man måste vara väldigt noga med säkerheten. Helst så ska man rida ut tre, så om en ramlar av kan en stanna kvar medans den andra rider efter hjälp. Men är man inte tre finns det andra saker man kan göra för att det ska bli säkert och bra. Ett är att alltid alltid alltid ha på sig reflexer om det är mörkt, och rejäla isbroddar om det är halt! Tänk på att även om det är ljust i början när man rider ut kan det snabbt bli mörkt, ett tips på reflexer är reflextäcken, reflexvästar, reflexbenskydd och pannlampa. Ett annat är att ha mobilen på sig, så man kan kontakta någon om man skulle ramla av. Skriv gärna upp på whiteboardtavlan, om det finns någon, att du ska rida ut, vilken tid ungefär du kommer hem och vart du ska rida, och ev ditt mobilnummer. Då kan du vara säker på att någon hittar dig, OM du skulle ramla av  !!!


Jaa, det var nog allt från mig, ha det bra!

//Elinor 

Ovido - Quiz & Flashcards