Ponnyklubben

Alla inlägg den 8 oktober 2010

Hallå!

Nu kommer inlägget jag lovade i morse!

Tänkte börja med en liten följetång de dagar jag bloggar. Tänkte nemligen skriva om olika hästraser. Som ni kanske vet så finns det otroligt många olika sorters hästraser så jag tänkte börja med att presentera den vanligaste rasen bland stora hästar i Sverige nemligen det Svenska Halvblodet!




Rasen är mycket populär i Sverige, men trots det så är den relativt ny. Från början så avlades rasen för att gå innom militären och jordbrukare avlade fram hästen för att sedan kunna sälja till militären. När de slutade att köpa in hästar ändrades avelsnormerna och fick en inriktning mot sporthästar. Det är få hästar som är just så allround när det gäller de olika grenarna som just halvblodet. 

Det Svenska halvblodet är iprincip identiskt med halvbloden från Tyskland och Holland.

Mankhöjden för svenskt halvblod är ca 158-170 cm.

Avelsmålet är: "En för alla användningsområden lämpad och ädel, korrekt, storlinjerad prestationsduglig och hållbar varmblodshäst med gott temperament, samarbetsvilja och lätta framåtgripande rörelser".

Färgerna är vanligen brun, fux, svart eller skimmel.

 

Hästar på ridskolan som är Svenska Halvblod:

-Bingo

-Kalle E

-Lemans E

-Lola E

-Monark

-Poppe E

 

Jag lyckades då totalt glömma bort att blogga i går men som kompensation så kommer jag idag att skriva ett låångt inlägg för jag tänkte börja en liten "följetång". Tyvärr kan jag inte skriva hela just nu eftersom jag ska iväg till skolan men i eftermiddag lovar jag att jag ska skriva ett bra inlägg!!

Kan avslöja att inlägget kommer att handla om hästar!   


Ha en bra dag!!

Ovido - Quiz & Flashcards